De NS reed in zaterdagnacht 21 februari voor het laatst over het beroemde maar beruchte spoorviaduct in Delft. Met veel bombarie werd afscheid genomen van het viaduct, want het treinverkeer zal straks rijden door een tunnel. Dat houdt ook in dat het nieuwe, ondergrondse station Delft in gebruik zal worden genomen. NederlandOnderweg was bij de laatste bovengrondse rit van station Delft naar station Den Haag Hollands Spoor.
Verzamelen en wachten op het station
Tegen 00.45 uur ’s avonds meldden de reizigers zich voor de historische rit. Bij aankomst op het perron kreeg iedereen een goodiebag (met onder andere een flesje bronwater en wat koekjes) en een ouderwets treinkaartje. Die werd vervolgens geknipt door een paar conducteurs, te herkennen aan de kostuums die de NS vroeger gebruikte.
Dan is het wachten geblazen op het station. De laatste reguliere treinen vertrekken, de machinisten brengen een saluut aan het station door aan de claxon van de treinen te trekken. Terwijl perron 2 – de overkant – al leeg is, is perron 1 volgeladen met mensen die herinneringen met elkaar delen over het station en het viaduct. Bovendien zorgt een fanfare voor de nodige muzikale omlijsting.
Naar de stationshal
Tegen enen roept een conducteur de vele wachtende reizigers naar de stationshal (“speciale dienstmededeling…”) te komen, waar even later ook burgemeester Verkerk van Delft een korte speech houdt. Daarnaast wordt er snel een boekje gepresenteerd over het spoor in Delft, en tot slot geeft de conducteur de laatste instructies hoe de bijna 400 passagiers binnen 5 minuten in de trein moeten stappen.
Terwijl de groep terugloopt naar het perron, doet de één na laatste trein Delft aan. De conducteur roept hard om dat mensen deze trein NIET moeten nemen, want het is de laatste gewone trein.
De historische treinrit
Tegen 01.25 uur is het zover; de allerlaatste bovengrondse trein van Delft. Een nieuwere Sprinter nadert langzaam het Delftse station. Alle passagiers stappen in. Enkele houden het niet droog. 5 minuten later, inmiddels half twee, verlaat de bomvolle trein het station. Hij rijdt stapvoets over het viaduct, en zowel de reizigers in de trein als omstanders die buiten staan, zwaaien naar elkaar terwijl de machinist wat vertelt over de geschiedenis en omgeving van/rond het Delftse spoorviaduct.
De trein staat uiteindelijk een paar minuten stil nabij molen De Roos. Zo hebben reizigers en omstanders tijd om definitief afscheid van het viaduct te nemen. De trein wordt zelfs nog even in het donker gezet om goed de omgeving te zien.
Na de kleine ‘pauze’ rijdt de trein door op normale snelheid, tot het eindpunt station Den Haag-Hollands Spoor. Daar werden de passagiers getrakteerd op een DJ die een verrijdbare speaker heeft en gebruikte. De treinreizigers lopen letterlijk met de muziek mee, om vervolgens een plekje te zoeken in een bus om terug te gaan naar busstation Delft.
TIP: zie ook de reportage van de NOS en het artikel van Omroep West.
Voor veel Delftenaren is het een bijzondere reis, want zij zullen geen trein meer vanuit hun kamer zien of horen. Daarnaast verdwijnt ook een stuk herinnering in het collectieve Delftse geheugen.
Pingback: Voor één keer terug in Delft | Nederland Onderweg·