Trein van de maand (maart): Protos

Eén keer per maand staat er een trein in het zonnetje. Soms van Arriva, soms van Connexxion of een geelblauwe rakker van de Nederlandse Spoorwegen. Maart staat in het teken van Protos: deze trein rijdt alleen tussen Ede-Wageningen en Amersfoort, beter bekend als de Valleilijn – voor de lokale bewoners het ‘Kippenlijntje’.

Een Protos-trein van de Valleilijn, vlakbij Hoevelaken.

Een Protos-trein van de Valleilijn, vlakbij Hoevelaken.

Het Duitse Fahrzeugtechnik Dessau is de fabrikant van de treinen. In 2007 kwamen de vijf treinen naar Nederland; deze hadden twee treinstellen. De Protosjes draaiden warm door middel van proefritten tussen Eindhoven en Venlo, nog zonder de Gelderland-blauwe kleur.

De Protosjes doen denken aan de nieuwe Sprinters van de NS: veel deuren, niet al te veel stoelen en geen trapje om in (of uit…) de trein te stappen. Daarnaast komt er een loopplankje als verlenging van de in-/uitstap op het station, en is het beter toegankelijk voor rolstoelers. Enkele treinen hebben namen, zo is een trein vernoemt naar Henk Lambooij, voormalig wethouder van Hoevelaken (later gefuseerd met Nijkerk) en Marijke van Haaren, eerst wethouder in Ede en later gedeputeerde van Gelderland.

Het interieur van de Protos

Het interieur van de Protos

Connexxion, de aanbesteder van de lijn dus, onderhoudt de treinen ook zelf in een remise/werkplaats in Amersfoort.

In 2009 wilde Connexxion – de vervoerder van de Valleilijn – nog een Protos aanschaffen. De van NS overgekochte en verbouwde Mat ’64 had zijn tijd wel gehad. De aankoop van nog een Protos ging echter niet door, omdat de fabrikant failliet gegaan is. In plaats daarvan rijdt er nu één Stadler GTW op de Valleilijn. Deze wordt enkel ingezet op het traject Amersfoort – Barneveld Zuid.

De bekende blauwe trein "Protos".

De bekende blauwe trein “Protos”.

De reizigers op de Valleilijn blijven echter toenemen, zo is de verwachting. Dat is de reden dat de overheid 7,5 miljoen euro uitgetrokken heeft voor Connexxion. De vervoerder is van plan 3 nieuwe Protos-treinen te bestellen, waarschijnlijk wordt de order komende zomer officieel geplaatst.

De geraadpleegde bronnen zijn Treinenweb en NicoSpilt

Een 'kale' Protos-trein in een werkplaats, locatie onbekend.

Een ‘kale’ Protos-trein in een werkplaats, locatie onbekend.

Plaats een reactie